'De Schooldreef in Rauw en de Weverstraat in Ezaart zullen in 2021 afgesloten worden van de Molse ring (N71). Dat kwam Vlaams parlementslid Hannes Anaf (sp.a) te weten van minister van Mobiliteit Lydia Peeters als antwoord op een schriftelijke vraag.

Daarnaast gaf de minister aan dat het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) niet van plan is om geluidswerende ingrepen te doen ter hoogte van de woonbuurt in Mol-Rauw.

Ondanks de belofte aan de buurt, vond de gemeente Mol het niet nodig dit punt te agenderen op het overleg met AWV in december 2019.

"Naast het afsluiten van de Weverstraat en de Schooldreef in 2021 zullen op langere termijn trouwens ook de Paviljoenstraat en Slagmolenstraat afgesloten worden van de N71", liet de minister aan Hannes Anaf weten.

Voor deze twee straten zal men echter wel fietstunnels of bruggen voorzien om de ontsluiting van de gehuchten met het centrum van Mol te blijven garander-en.

Tomas Sergooris, fractieleider voor oppositiepartij sp.a in Mol, reageert verrast op de antwoorden van de minister: "Dat men nadacht om een aantal straten af te sluiten van de zuiderring was al langer geweten.

Dat men nu beslist heeft welke dit zullen zijn, zonder hierover met de buurt in dialoog te gaan, is nieuw voor ons. Terwijl dit toch impact zal hebben op de mobiliteit in o.a. Rauw."

"Naar verkeersveiligheid toe is het beperken van het aantal op en afritten van de ring zelfs begrijpelijk, maar zonder in overleg te gaan met de buurt en flankerende ingrepen (zoals bv. een fietsontsluiting langs of in de buurt van de ring) te voorzien, lijkt ons dit verre van de juiste manier om gedragenheid te creëren."

Geen geluidsschermen

Verder stoot ook het niet ingaan van de vraag van de buurt om geluiddempende maatregelen te treffen ter hoogte van de woonbuurt van Mol-Rauw de sp.a tegen de borst.

"Volgens AWV wijzen de meest recente metingen ter hoogte van de woonwijk nergens op een overschrijding van de geluidsnorm van 65 dB", zegt Hannes Anaf. "Om die reden wil de minister dus ook niet ingaan op de vraag om fluisterasfalt aan te leggen, bomenrijen aan te planten of geluidsmuren te plaatsen."

Dit tot ontzetting van de Molse oppositiepartij: "Schepen van Mobiliteit Verbeke verzekerde ons op de gemeenteraad vorig jaar dat hij dit onderwerp ter sprake zou brengen en verdedigen op het overleg met AWV in december 2019.

Wanneer ik nu verneem dat dit zelfs niet op de agenda gestaan heeft, kan ik alleen maar vaststellen dat de schepen zijn beloftes niet nakomt en dat is erg jammer", aldus Sergooris.

Op verdere vragen i.v.m. het statuut van de streefbeeldstudie van de N71 en het gebrek aan gedragenheid in en bij de betrokken gemeenten (Mol en Balen) antwoordde de minister dat zij, noch AWV hier weet van hebben.

"Nochtans is hierover in het verleden vanuit zowel Mol als Balen herhaaldelijk gecommuniceerd naar AWV toe", zegt Sergooris.

"Behalve voor het deel in Geel-Bel tussen de Molseweg en Ezaart, waar de projectnota in juni 2021 eindelijk verwacht wordt, zijn er dus momenteel, om budgettaire redenen en niet omwille van het gebrek aan gedragenheid, geen verdere plannen voor de N71.

We zullen dit dossier dan ook van nabij blijven opvolgen en de betrokkenheid van alle buurtbewoners bepleiten ", vult Anaf aan.